Kerholle uutta kalustoa urien kunnossapitoon

Vuosien varrella on tullut kelkkaurien kunnostuksen yhteydessä mietittyä, välillä hyttysten sekä
hirvikärpästen hyökkäyksessä ja välillä sormet sekä varpaat jäässä, että miten tästä hommasta saisi
mielekkäämpää ja mahdollisimman vaivatonta. Vapaaehtoisvoimin tätä kumminkin tehdään, niin saisi
hommat sujua mukavasti. Välillä on tullut ostettua henkilökohtaisestikin mönkijää yms. kalustoa, että saisi
mukavasti pidettyä uraston kunnossa ihan vaan rakkaudesta lajiin. Eipä tuolla olisi häävi talvella
kelkallakaan ajella, jos puuttuisi sillat, risut hakkaisi kypärän irti päästä ja tuulenkaatoja olisi joka mutkan
takana.

Suurin osa kerhon urista kulkee alueilla, missä autolla ei pysty ajamaan kuin pistona reitin varteen ja siitä on
jalkauduttava. Siinä kun muutaman kilsan vaeltaa hiki otsalla kanervikossa raivaussaha olalla kohti
pusikkoa, niin käy mielessä että olispa kerholla mönkijä. Välillä on pitänyt pyytää lainaan mönkijää jos on
silta työmaita tiedossa kelkkauralla, mutta siinä pitää sopia kaverinkin aikataulut yhteen, eikä aina kehtaisi
ruinata kalustoa. Niinpä sitä alkoi selvittämään, että saisiko kalustohankintaan tukea, kun on kovin kalliita
mönkijät ja harvoin voittoa tavoittelematon yhdistys omistaa sellaisia varoja tilillään, että ostaminen kävisi
”naps” vaan.

Nopealla selvityksellä selvisi, että Leader ryhmistä voisi tukea saada, siispä soittoa paikalliseen
KUUDESTAAN RY Leader ryhmään ja selvittämään että miten homma toimii. Selvisi, että yleishyödylliseen investointihankkeeseen voi saada max. 65% tuen. Tuen ja kalustohankintaa varten useamman vuoden säästettyjen kerhon varojen avulla hanke todettiin mahdolliseksi. Asiat etenivät ja hallituksen palaveerauksien, sekä pohdintojen jälkeen oli merkit selvillä, vaikkakin kerhon hallituksesta pari vannoutunutta japsimerkin palvojaa ei ihan kympillä lämmennytkään Canaan, mutta pienellä taivuttelulla kaverit saatiin mukaan 😀 ja lähdettiin kyselemään tarjouksia. Tarjouksia pyydettiin ja saatiin usealta liikkeeltä, mutta lopulta päädyttiin pidempiaikasen yhteistyökumppanin kanssa lähteä hieromaan kauppaa mönkijästä. Tukipäätös saatiin myönteisenä, joten eikun pitkä pesään ja hankinnat tilaukseen. (juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Vasemmalla allekirjoittanut ja oikealla Miikka Karilainen

Ähtärissä toimivan Karilainen Oy:n kautta pistettiin hankintaan CAN-AM OUTLANDER MAX XU+ 1000EFI,
siihen APACHE 360 ympärivuotinen telasarja, tarpeellisia varusteita pitkä lista, sekä mönkijän perään
Multitrailer telikärry. Kerhomme toimii viiden kunnan alueella ja välimatkat ovat kunnossapitokohteiden välillä usein pitkiäkin, joten mönkijän lisäksi tarvitsimme tietenkin myös sen siirtämiseen kuomukärryn ja sen valkkasimme Respon valikoimista. Hankkeella hommattiin myös uusi Husqvarna 545 fxt autotune raivaussaha lämpökahvoin, joka kulkee mönkijän mukana. Enää ei pitäisi näpit jäätyä kelkkaura raivuulla loppusyksyn pakkasissa ja perille pääsee mönkijällä, jossa myös kahvojen sekä penkinlämmitin huolehtii kökkäläisestä. Myös lanaukset sujuu mukavasti suu hymyssä ja Kerhon sihteeri Tuomas Myllykoski varmaan jo odotteleekin kädet syyhyten että pääsee lanaamaan Alavuden ”sapsunlenkille” uudella Can-amilla.

Mönkijä olikin varusteltuna odottamassa sopivasti pari päivää ennen 9.10 järjestettäviä sänkikiihdytys
kisoja ja siellä päästiinkin heti toteamaan, että tämä helpottaa myös kerhon tapahtumissa paljon tapahtuma-
alueen teossa, sekä itse pääpäivänä. Seuraavaksi olisi tarkoitus lähteä merkkaus puuhiin urille ja
testaamaan että mites hommat nyt sujuu, kun pääsee lähes joka paikkaan vaivattomasti.

Tero Virtala
Puheenjohtaja
Suomenselän moottorikelkkailijat ry